تواضع و سخاوت امام موسی کاظم(ع) مورد توجه جامعه اسلامی باشد
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۹۴۶۰
گروه استانها – استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام موسی بن جعفر(ع) در علم، تواضع، مکارم اخلاق، کثرت صدقات، سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، امام موسی کاظم(ع) بیشتر امامت خود را تحت نظر در زندان و سیاه چال ها به سر بردند ولی با تدبیر و درایتی که انجام دادند آموزه هایی که از پدر و اجدادشان تعلیم دیده بودند را به فرزندان و نسل های بعدی شیعه نشر دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندگی سراسر نورانی امام موسی کاظم(ع) با وجودی گرفتاری هایی که از سوی حکومت عباسی بر آن حضرت ایجاد می شد درسی برای امروز وفرداهای همه پیروان اهل بیت(ع) و طرفداران مذهب پویای تشیع است.
رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم ، اظهار داشت: امام موسی بن جعفر(ع) در علم، تواضع، مکارم اخلاق، کثرت صدقات، سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود.
وی افزود: این امام همام بداندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می فرمود، شبها بطور ناشناس در کوچه های مدینه می گشت و به مستمندان کمک می کرد، مبلغ دویست، سیصد و چهارصد دینار در کیسه ها می گذاشت و در مدینه میان نیازمندان قسمت می کرد، صرار (کیسه های) موسی بن جعفر در مدینه معروف بود و اگر به کسی صره ای می رسید بی نیاز می گشت، امام(ع) در اطاقی که نماز می گذارد جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.
این کارشناس دینی دوره امامت امام موسی کاظم (ع) را یکی از دوران های بسیار تاثیرگذار در تاریخ تشیع عنوان کرد و افزود : امام کاظم(ع) در 20 سالگی و پس از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید، ایشان در طول 35 سال امامت با چهار خلیفه عباسی منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید هم دوره بود و همواره در برابر ظلم و جور آنها ایستادگی کرد و هرگز در برابر ظلم و ستم خلفای عباسی تسلیم نشد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آن حضرت به القاب مختلف صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به عبد صالح شناخته می شد، به خاطر تسلّط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور شد.
جلسهای که در آن نقشه شهادت امام کاظم (ع) کشیده شدمهمترین توطئه بنیالعباس که توسط امام کاظم (ع) خنثی شددرویشی در زمینه چگونگی به امامت رسیدن امام هفتم گفت: در زمان حیات امام صادق (ع) کسانی از اصحاب آن حضرت معتقد بودند پس از ایشان اسماعیل امام خواهد شد، اما اسماعیل در زمان حیات پدر از دنیا رفت ولی کسانی مرگ او را باور نکردند و او را همچنان امام دانستند.
وی تصریح کرد: پس از شهادت حضرت صادق (ع) عده ای چون از حیات اسماعیل مأیوس شدند پسر او محمد بن اسماعیل را امام دانستند لذا اسماعیلیه امروز بر این عقیده هستند و پس از او پسر او را امام می دانند و همینطور به ترتیب و به تفضیلی که در کتب اسماعیلیه مذکور است.
این کارشناس دینی ادامه داد: پس از شهادت امام صادق (ع) بزرگترین فرزند ایشان عبدالله نام داشت که بعضی او را عبدالله افطحمی دانند، عبدالله مقام و منزلت پسران دیگر حضرت صادق (ع) را نداشت و به قول شیخ مفید در”ارشاد” متهم بود که در اعتقادات با پدرش مخالف است و چون بزرگترین برادرانش از جهت سن و سال بود ادعای امامت کرد و برخی نیز از او پیروی کردند اما چون ضعف دعوی و دانش او را دیدند روی از او برتافتند و فقط عده قلیلی از او پیروی کردند که فطحیه موسوم هستند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: برادر دیگر امام موسی کاظم (ع) اسحق که برادر تنی آن حضرت بود به ورع و صلاح و اجتهاد معروف بود اما برادرش موسی کاظم (ع) را قبول داشت و حتی از پدرش روایت می کرد که او تصریح بر امامت آن حضرت کرده است
درویشی افزود: برادر دیگر آن حضرت به نام محمد بن جعفر مردی سخی و شجاع بود و از زیدیه جارودیه بود و در زمان مامون در خراسان وفات یافت اماجلالت قدر و علو شأن و مکارم اخلاق و دانش وسیع امام موسی کاظم (ع) بقدری بارز و روشن بود که اکثریت شیعه پس از شهادت امام صادق (ع) به امامت او گرویدند و علاوه بر این بسیاری از شیوخ و خواص اصحاب حضرت صادق (ع) مانند مفضل ابن عمر جعفی و معاذین کثیر و صغوان جمال و یعقوب سراج نص صریح امامت حضرت امام موسی الکاظم (ع) را از امام صادق (ع) روایت کردند و بدین ترتیب امامت ایشان در نظر اکثریت شیعه مسجل شد.
این کارشناس دینی با توجه به سختی هایی که امام کاظم(ع) در زندانهای حاکمان ستمگر زمانش می کشید گفت :امام کاظم(ع) در زندان، شکنجه ها و رنجهای فراوان را تحمّل کرد، دست و پای مبارکش را به زنجیر می بستند و آزارهای کشنده بر او روا می داشتند،سرانجام زهری کشنده به او خوراندند و مظلومانه او را به شهادت رساندند.
وی درپایان به سخنی از امام کاظم علیه السلام درباره تبری از دشمنان اشاره کرد و گفت :«هرکس زنده ماندن ستمگران را دوست بدارد، از آنان است و در آتش دوزخ جای خواهد داشت.
انتهای پیام/455/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام موسی کاظم امام کاظم ع پس از شهادت امام صادق آن حضرت بن جعفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب میریام؛ خاطرات خانم سیده رباب صدر منتشر شد.
میریام روایت خود گفته رباب صدر از ۶۰ سال تلاش مستمر و بینالمللی برای ارتقای سطح زندگی دختران و زنان و مردمان لبنان است. او خود و زندگیاش را وقف مسیری کرد که سنگ بنای آن را برادرش سید موسی صدر، گذاشت.
سیده رباب صدر فرزند آیت الله سید صدرالدین صدر از علمای برجسته و از مراجع تقلید ثلاث و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۲۳ در قم متولد شد. خاندان صدر از خاندانهای علمی معروف ایران، عراق و لبنان در دو قرن اخیر میباشند. پدربزرگ مادری وی عالم مبارز، آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی بود که به دلیل اعتراض به سیاستهای ضد اسلامی رضاشاه به عتبات عالیات تبعید شد. در سال ۱۹۶۲ بنا به اصرار برادرش امام سید موسی صدر به لبنان رفت و مدتی بعد با سید حسین شرفالدین نوه آیتالله سید عبدالحسین شرفالدین رهبر فقید شیعیان لبنان ازدواج کرد و در همان جا اقامت گزید.
حضور در بیت آیت الله صدر و پس از آن در کنار برادرش امام موسی صدر و درک فیض از محضر آن بزرگوار برای وی علاوه بر فراگیری نکات بسیار اخلاقی، آشنایی با روشهای مدیریتی و شیوه تعامل با مردم را نیز به همراه داشت. جامعه لبنان در آن سالها اوضاع مخصوصی را تجربه میکرد، این اوضاع موجب شد که با دردهای مردم و به خصوص با تبعیضهایی که علیه شیعیان اجرا میشد آشنا شده مصائب آن را لمس کند. مجموعه این مسائل ایشان را به پذیرش مسولیتهایی در تشکیلات و مؤسسات امام موسی صدر متقاعد نمود.
سیده رباب صدر فعالیتهای اجتماعی خود را بنا به دستور امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخه زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاة» را نیز به عهده گرفت. بیت الفتاة مدرسهای بود برای آماده ساختن زنان به منظور وارد شدن آنان به عرصههای اجتماعی. در لبنان، شیعه مظلوم بود. آن قدر مظلوم که یتیمهای شأن پناه نداشتند. مهدکودک راه انداختند و مدرسهی پرستاری و سرپرستی از دختران یتیم و دختران دارای وضعیت ویژهی اجتماعی را برعهده گرفتند.
پس از ربودن امام موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با ۹ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژِیم معمر قذافی مسؤلیت اداره مؤسسات امام صدر عملاً بر دوش ایشان قرار گرفت و در پی تحقق اهداف امام صدر به ارائه خدمات اجتماعی و احداث مراکزی در جنوب لبنان و بیروت همت گماشت. چنانکه دارالایتام حضرت زهرا (س) و مدرسه پرستاری را نیز تأسیس کرد. این مراکز تازه تأسیس در زمینههای آموزشی، اجتماعی، بهداشتی فعالیت میکنند و زیر نظر مؤسسات امام موسی صدر اداره میشوند. مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیر دولتی است که برای تحقق عدالت و جامعهای خالی از جهل و فقر و بیماری میکوشد. سیده رباب صدر همچنین ریاست هیئت مدیره «مرکز مطالعاتی و پژوهشی امام موسی صدر» (مرکز الامام الصدر للأبحاث و الدراسات) را به عهده دارد. این مرکز مسؤول جمعآوری کلیه اسناد، سخنرانیها، مقالات، عکس و… درباره امام صدر و دیگر علما و فقها میباشد وی میکوشد این اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این مؤسسه با فعالیتهای فکری و ابداعی تلاش دارد بر اهمیت کارهای فرهنگی در توسعه روابط انسانی و ملتها تأکید کند. علاوه بر آن این مرکز کنفرانسی سالانه با عنوان «کلمه سواء» با عناوین کنفرانسهای مختلف از جمله هویت فرهنگی (نوامبر ۱۹۹۹)، جامعه مقاوم (نوامبر ۲۰۰۳)، ابعاد انسانی و ملی و حقوقی مسئله ربودن امام موسی صدر (دسامبر ۲۰۰۳) و… را برگزار کرده است.
این کتاب علاوه بر روایت همراهی و همکاری سیده رباب صدر با برادرش امام سید موسی صدر، مروری بر بیش از نیم قرن تجربه زیسته او در حوزههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است.
میریام سیمای زنی است که با اتکا به اندیشه و عمل یک روحانی نوگرا، با وجود انواع مشکلات و موانع در گوشهای از خاورمیانه که بحران و ناپایداری سکه رایج آن است، از هیچ تلاشی برای آموزش، سلامت و توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی دختران و زنان فروگذار نکرد.
این کتاب محصول دهها ساعت مصاحبه حمید قزوینی، کارشناس تاریخ شفاهی، با سیده رباب صدر است.
کد خبر 6099275 فاطمه علی آبادی